EVANGELI.
Passió de Jesús de
Natzaret. (Lluc 22,14-23.56)
Notes.
- En blau, la part corresponent a la versió
llarga.
- Per a facilitar la
lectura en públic, el mateix Missal suggereix fer-ho entre tres lectors.
+ = Jesús
C. = "Cronista"
S. = Altres
personatges.
C. Arribada l’hora,
Jesús es posà a taula, i els apòstols s’hi posaren amb ell. Jesús els digué:
+ «Com desitjava
menjar amb vosaltres aquest sopar pasqual abans de la meva passió! Perquè us
asseguro que ja no el menjaré més fins que la Pasqua s’haurà complert en el
Regne de Déu.»
C. Després prengué
un calze, pronuncià l’acció de gràcies i digué:
+ «Preneu això i
repartiu-vos-ho, perquè us asseguro que des d’ara ja no beuré més d’aquest
fruit de la vinya fins que haurà arribat el Regne de Déu.»
C. Llavors prengué
el pa, digué l’acció de gràcies, el partí i els el donà tot dient:
+ «Això és el meu
cos, entregat per vosaltres. Feu això que és el meu memorial.»
C. I féu igualment
amb el calze, havent sopat, tot dient:
+ «Aquest calze és
la nova aliança segellada amb la meva sang, vessada per vosaltres. Però mireu,
la mà del qui em traeix és aquí, juntament amb la meva, sobre aquesta taula,
perquè el fill de l’home fa el seu camí, com havia estat decidit per endavant.
Però ai de l’home que el traeix.»
C. Ells començaren a
discutir quin d’ells seria capaç de fer una cosa com aquesta. Després hi hagué
una disputa entre ells sobre quin havia de ser considerat el més important.
Jesús els digué:
+ «Els reis de totes
les nacions disposen com a amos dels seus súbdits, i els qui tenen autoritat es
donen el títol de “benefactors”. Entre vosaltres no ha de ser pas així: el més
important d’entre vosaltres s’ha de comportar com si fos el més jove, i el qui
mana s’ha de comportar com el criat que serveix. ¿Qui és més important, el qui
seu a taula o el criat que el serveix? ¿Oi que ho és el qui seu a taula? Doncs
jo em comporto entre vosaltres com el qui serveix. Vosaltres sou els qui heu
perseverat amb mi en els moments de prova, i jo us dono la investidura reial
que el meu Pare m’ha donat a mi: vosaltres menjareu i beureu a taula amb mi en
el meu Regne, i us asseureu en trons per governar les dotze tribus d’Israel.
+ Simó, Simó,
Satanàs us ha reclamat a tots per garbellar-vos com el blat, però jo he pregat
per tu perquè no defalleixi la teva fidelitat. I tu, quan sigui fora, conforta
els teus germans.»
C. Pere li digué:
S. «Senyor, estic
disposat a anar amb vós a la presó i a la mort.»
C. Jesús li respon:
+ «T’ho asseguro,
Pere: Avui, abans no canti el gall, hauràs negat tres vegades que em coneixes.»
C. I els digué:
+ Quan us vaig
enviar sense bossa, ni sarró ni calçat, ¿us va faltar mai res?»
C. Li respongueren:
S. «No ens va faltar
res.»
C. Ell els digué:
+ «Doncs ara, si
teniu bossa emporteu-vos-la, amb el sarró i tot, i si no teniu espasa,
veneu-vos el mantell per comprar-vos-la; perquè allò que diu l’Escriptura: “El
van comptar entre els delinqüents”, us asseguro que s’ha de complir en mi; tot
el que es refereix a mi s’està complint.»
C. Ells li digueren:
S. «Senyor, aquí hi
ha dues espases.»
C. Els respongué:
+ «N’hi ha de
sobres.»
C. Llavors sortí i
se n’anà com de costum, a la muntanya de les Oliveres. El seguiren també els
seus deixebles. Arribat al lloc els digué:
+ «Pregueu Déu que
no us deixi caure en la temptació.»
C. Ell s’allunyà a
una distància com la d’un tir de pedra, s’agenollà i pregava amb aquestes
paraules:
+ «Pare, si vós ho
voleu, allunyeu de mi aquest calze; però que no es faci la meva voluntat sinó
la vostra.»
C. Se li aparegué un
àngel del cel que el confortava. En ple combat interior, pregava més
intensament, i la seva suor semblava com gotes de sang que queien fins a terra.
Quan s’aixecà de la pregària, se n’anà cap als deixebles i els trobà adormits
de tristor; i els digué:
S. «¿Per què dormiu?
Aixequeu-vos i pregueu, que no caigueu en la temptació.»
C. Encara parlava
Jesús quan arribà gent; el qui es deia Judes, un dels dotze, els anava al
davant i s’acostà a Jesús per besar-lo. Jesús li digué:
+ «Judes, amb un bes
traeixes el Fill de l’home?»
C. Els qui anaven
amb Jesús quan veieren el que passava digueren:
S. «Senyor, ¿ataquem
amb l’espasa?»
C. I un d’ells donà
un cop d’espasa al criat del gran sacerdot i li tallà l’orella dreta. Però
Jesús digué:
+ «Deixeu-los
estar.»
C. I li tocà
l’orella i el curà. Llavors Jesús digué als grans sacerdots, als oficials de la
guàrdia del temple i als notables que havien vingut allà per detenir-lo:
+ «Heu vingut armats
amb espases i garrots, com si jo fos un bandoler. Mentre estava amb vosaltres
al temple cada dia, no em vau tocar mai. Però ara és la vostra hora, ara les
tenebres tenen el poder.»
C. Ells se
l’endugueren pres i el portaren al palau del gran sacerdot. Pere el seguia de
lluny. Encengueren foc al mig del pati, s’assegueren al voltant i Pere
s’assegué amb ells. Una criada que el veié assegut vora el foc, se’l mirà i
digué:
S. Aquest home també
anava amb ell.»
C. Ell ho negà:
S. «No, dona; no el
conec de res.»
C. Poc després un
altre que el veié li deia:
S. «Tu també ets
ells.»
C. Pere li contestà:
S. «No, home; no ho
sóc pas.»
C. Cosa d’una hora
més tard, un altre s’hi entossudí:
S. «Segur que aquest
era d’ells: fins se li coneix que és galileu.»
C. Pere respongué:
S. «No, home; no sé
de què em parles.»
C. En aquell moment,
mentre el gall cantava, el Senyor es girà i mirà Pere; Pere es recordà de les
paraules que el Senyor li havia dit: «Avui, abans no canti el gall, m’hauràs
negat tres vegades.» I així que va ser fora, va plorar amargament.
C. Els homes que
guardaven Jesús, per burlar-se’n, li tapaven la cara, li pegaven i li deien:
S. «Prova de
profetitzar: endevina qui t’ha pegat.»
C. I deien moltes
més coses per injuriar-lo.
C. Quan es va fer de
dia es van reunir tots els notables del poble, els grans sacerdots i els
mestres de la Llei i portaren Jesús al sanedrí. Allà li demanaven:
S. «Si ets tu el
Messies, digue’ns-ho.»
C. Ell els contestà:
+ «Si us dic que sí,
no em creureu. Si us faig preguntes, no em respondreu. Però des d’ara el Fill
de l’home estarà assegut a la dreta del Poder de Déu.»
C. Tots li digueren:
S. «Per tant, ¿ets
el Fill de Déu?»
C. Ell els
respongué:
+ «Sí que ho sóc,
teniu raó.»
C. Ells digueren:
S. «¿Quina falta ens
fan els testimonis? Nosaltres mateixos ho hem sentit dels seus propis llavis.»]
C. Llavors (els
notables del poble, els grans sacerdots i els mestres de la Llei) s’alçaren
tots i el dugueren a Pilat. I començaren així la seva acusació:
S. «Hem trobat
aquest home que revolta el nostre poble, prohibeix de pagar tribut al Cèsar i
pretén que és el Messies, el rei.»
C. Pilat
l’interrogà:
S. «¿Ets tu el rei
dels jueus?»
C. Ell li
respongué:
+ «Sí, teniu raó.»
C. Pilat digué als
grans sacerdots i a la gent:
S. «No trobo res en
aquest home per a poder-lo inculpar.»
C. Ells insistien:
S. «Somou el poble,
escampant les seves doctrines per tot el país dels jueus. Havia començat a
Galilea i no ha parat fins aquí.»
C. Quan Pilat sentí
això, preguntà si aquell home era galileu. En saber que pertanyia a la
jurisdicció d’Herodes, l’hi envià. Precisament aquells dies Herodes es trobava
a Jerusalem.
C. Herodes s’alegrà
molt de veure Jesús: feia temps que ho desitjava, perquè en sentia parlar i
confiava veure-li fer algun miracle. Li feia moltes preguntes, però Jesús no li
contestà res. Els grans sacerdots i els mestres de la Llei hi eren presents i
l’acusaven amb força. Però Herodes amb seva tropa, el menyspreà i, per riure’s
d'ell, li posà un vestit sumptuós i l’envià altre cop a Pilat. Aquell dia
Herodes i Pilat, que havien estat enemistats, es reconciliaren.
C. Pilat cridà els
grans sacerdots, les autoritats i la gent, i els digué:
S. «M’heu portat
aquest home com si revoltés el poble, però jo, que l’he interrogat davant
vostre, no trobo que hagi comès cap dels delictes de què l’acuseu. Ni tampoc
Herodes, que ens l’ha tornat a enviar. Ningú no ha trobat res que mereixi la
pena de mort. Per tant, li donaré un càstig per escarmentar-lo, i el deixaré
anar.»
C. Però tota la
multitud cridà:
S. «Mateu-lo,
aquest; indulteu-nos Bar-Abàs.»
C. Bar-Abàs havia
estat empresonat amb motiu d’una revolta i d’un assassinat que hi havia hagut a
la ciutat. Pilat tornà a parlar-los amb el desig de deixar lliure Jesús. Però
ells cridaren:
S. «Crucifiqueu-lo,
crucifiqueu-lo.»
C. Pilat respongué
per tercera vegada:
S. «¿Per què? ¿Quin
mal ha fet? Jo no trobo que hagi comès res que pugui merèixer pena de mort; li
donaré un càstig per escarmentar-lo i el deixaré anar.»
C. Però ells
insistien demanant amb grans crits que el crucifiquessin. I s’imposaven a força
de cridar. Llavors Pilat es decidí a concedir-los allò que demanaven: indultà
aquell que era a la presó per revolta i assassinat, i entregà Jesús a la pena
que ells volien.
Quan se l’enduien,
agafaren un tal Simó de Cirena, que venia del camp, i li carregaren la creu
perquè la portés darrere Jesús. El seguia una gran gentada del poble, i també
moltes dones endolades, que el planyien. Jesús es girà cap a elles i els digué:
+ «Dones de
Jerusalem, no ploreu per mi: ploreu per vosaltres i pels vostres fills. Perquè
vindran dies que la gent dirà: “Felices les que no tenen fills, les entranyes
que no han posat ningú al món i els pits que no han criat.” Llavors diran a les
muntanyes: “Caieu damunt nostre”, i als turons: “Cobriu-nos.” Perquè si a un
arbre verd fan això, ¿què serà de l’arbre sec?»
C. En portaven dos
més: uns criminals que havien de ser executats amb ell. Quan arribaren a l’indret
anomenat Gólgota, el crucificaren juntament amb els criminals, un a la dreta i
un altre a l’esquerra. Jesús deia:
+ «Pare,
perdoneu-los, que no saben el que fan.»
C. Es repartiren
els seus vestits i se’ls jugaren als daus. La gent s’ho estava mirant. Les
autoritats deien, rient-se’n:
S. «Ell, que en
salvava d’altres, que se salvi ell mateix, si és el Messies de Déu, l’Elegit.»
C. Els soldats
també se’n burlaven: tot oferint-li vinagre, li deien:
S. «Si ets el rei
dels jueus, salva’t tu mateix.»
C. Sobre d’ell hi
havia un rètol que deia: «El rei dels jueus.»
Un dels criminals
penjats a la creu, també li deia insultant-lo:
S. «¿No ets el
Messies? Salva’t a tu mateix i a nosaltres.»
C. Però l’altre,
renyant-lo, li respongué:
S. «¿Tu que estàs
sofrint la mateixa pena, tampoc no tens temor de Déu? I nosaltres ens ho
mereixíem, perquè estem sofrint el càstig que ens correspon pel que hem fet,
però aquest no ha fet res de mal.»
C. I deia:
S. «Jesús,
recordeu-vos de mi, quan arribeu al vostre Regne.»
C. Jesús li
respongué:
+ «T’ho dic amb
tota veritat: Avui seràs amb mi al paradís.»
C. Ja era cap al
migdia quan s’estengué per tota la terra una foscor fins a mitja tarda: el sol
s’havia eclipsat. La cortina que tancava el santuari, s’esquinçà per la meitat,
i Jesús cridà amb tota la força: + «Pare, confio el meu alè a les vostres
mans.»
C. I havent dit
això, expirà.
Aquí tothom
s’agenolla, i fa una pausa.
C. El centurió,
després de veure el que havia passat, en donava glòria a Déu i deia:
S. «És veritat:
aquest home era innocent.»
C. I tota la gent
que era present en aquell espectacle, després de contemplar tot el que havia
passat se’n tornava donant-se cops al pit. Tots els seus coneguts i les dones
que l’havien seguit des de Galilea es mantenien a distància mirant-s’ho.
C. Hi havia un home
que es deia Josep, membre del sanedrí, home noble i bo, natural d’Arimatea,
població dels jueus, que esperava el regne de Déu i no estava d’acord amb tot
allò que el sanedrí havia decidit i havia fet. Aquest home anà a trobar Pilat
per demanar-li el cos de Jesús, el desclavà, l’amortallà amb un llençol i el
posà en un sepulcre tallat a la roca, on encara no havia estat posat ningú. Era
el divendres, quan ja començava el capvespre del dissabte. Les dones que havien
vingut amb Jesús des de Galilea seguiren fins allà, veieren el sepulcre i com
havia estat enterrat el seu cos, i se n’anaren a comprar perfums i ungüents. I
durant el dissabte guardaren el repòs que la llei prescrivia.
TERTÚLIA.
Juli
Aquesta vegada, Víctor, ens has enredat, perquè l'evangeli d'avui és molt llarg...
Aquesta vegada, Víctor, ens has enredat, perquè l'evangeli d'avui és molt llarg...
Víctor
Hi ha una versió curta...
Hi ha una versió curta...
Juli
No, no. Els pactes són pactes... T'asseguro que m'ho he llegit tot. Em resulta un relat estrany, difícil de catalogar. S'hi barregen massa coses... Tan aviat sembla la crònica de tota una sentència a mort, com hi trobes detalls dels més insignificants i estranys.
No, no. Els pactes són pactes... T'asseguro que m'ho he llegit tot. Em resulta un relat estrany, difícil de catalogar. S'hi barregen massa coses... Tan aviat sembla la crònica de tota una sentència a mort, com hi trobes detalls dels més insignificants i estranys.
Bet
A mi m'ha deixat molt perplexa. No sé... Jo diria que parla de coses que van passar; però, per altra part, ho deixa tot molt penjat: uns fets que semblarien importants els narra com si no fossin importants; i, quan esperes alguna cosa més sobre un fet determinat, et surt amb altres coses que no hi tenen res a veure. No et deixa fer base. Sembla que hi hagi la voluntat de no permetre que el lector es pari o es fixi en els fets tan dramàtics que exposa. Per exemple: quan diu que van crucificar Jesús, de seguida ens "distreu" amb unes paraules del mateix Jesús que trenquen tot el dramatisme de l'escena, o portant l'atenció sobre el destí dels vestits. Igualment en el moment de la mort: de seguida ens "distreu" parlant del vel del temple. I què m’importava, en aquella situació, el vel del temple!!!
A mi m'ha deixat molt perplexa. No sé... Jo diria que parla de coses que van passar; però, per altra part, ho deixa tot molt penjat: uns fets que semblarien importants els narra com si no fossin importants; i, quan esperes alguna cosa més sobre un fet determinat, et surt amb altres coses que no hi tenen res a veure. No et deixa fer base. Sembla que hi hagi la voluntat de no permetre que el lector es pari o es fixi en els fets tan dramàtics que exposa. Per exemple: quan diu que van crucificar Jesús, de seguida ens "distreu" amb unes paraules del mateix Jesús que trenquen tot el dramatisme de l'escena, o portant l'atenció sobre el destí dels vestits. Igualment en el moment de la mort: de seguida ens "distreu" parlant del vel del temple. I què m’importava, en aquella situació, el vel del temple!!!
Víctor
Cada any havia escoltat la lectura de la Passió, i porto molts anys sentint-la, però he de reconèixer que, quan l'he llegida avui pel meu compte, em semblava una mica com si fos la primera vegada. I és veritat això que dius tu, Bet: és una narració molt sòbria, i dóna poca informació sobre els moments crucials. I en canvi explica molts detalls que no tenen cap interès.
Cada any havia escoltat la lectura de la Passió, i porto molts anys sentint-la, però he de reconèixer que, quan l'he llegida avui pel meu compte, em semblava una mica com si fos la primera vegada. I és veritat això que dius tu, Bet: és una narració molt sòbria, i dóna poca informació sobre els moments crucials. I en canvi explica molts detalls que no tenen cap interès.
Juli
Imagino que els cristians considereu que aquest relat és del tot real...
Imagino que els cristians considereu que aquest relat és del tot real...
Víctor
Home! Si la Passió no fos real, per a nosaltres s'enfonsa tot!
Home! Si la Passió no fos real, per a nosaltres s'enfonsa tot!
Magda
Segons sembla, els relats de la Passió estan a l'origen de cada un dels Evangelis. Alguns estudiosos diuen que cada Evangeli és un relat de la Passió amb una llarga introducció. És a dir: tot el que hi ha escrit en els Evangelis és per preparar o explicitar el relat de la Passió que acaba amb la resurrecció.
Amb tot, jo crec que s'ha de mantenir el criteri de no llegir aquest relat com una crònica de la mort de Jesús. No és cap crònica, tot i parlar, en part, de fets reals.
Segons sembla, els relats de la Passió estan a l'origen de cada un dels Evangelis. Alguns estudiosos diuen que cada Evangeli és un relat de la Passió amb una llarga introducció. És a dir: tot el que hi ha escrit en els Evangelis és per preparar o explicitar el relat de la Passió que acaba amb la resurrecció.
Amb tot, jo crec que s'ha de mantenir el criteri de no llegir aquest relat com una crònica de la mort de Jesús. No és cap crònica, tot i parlar, en part, de fets reals.
Víctor
Però, els fets de la Passió van passar de debò, no?!
Però, els fets de la Passió van passar de debò, no?!
Magda
En certa manera sí, però, en el relat, els fets no són el més important. Dissortadament, els fets reals ja els sabia o els podia imaginar tothom, perquè la crucifixió era un suplici freqüent. Els Evangelis no pretenen fer la crònica d'un d’aquests suplicis inhumans, sinó evocar la realitat terrible i injusta, present en tota la Humanitat, en què uns s’arroguen el dret a jutjar, condemnar i executar altres humans.
Per això el relat de la Passió es va teixint amb dos fils: el "fil dels fets" i el "fil de la interpretació d'aquests fets des de la fe”.
En certa manera sí, però, en el relat, els fets no són el més important. Dissortadament, els fets reals ja els sabia o els podia imaginar tothom, perquè la crucifixió era un suplici freqüent. Els Evangelis no pretenen fer la crònica d'un d’aquests suplicis inhumans, sinó evocar la realitat terrible i injusta, present en tota la Humanitat, en què uns s’arroguen el dret a jutjar, condemnar i executar altres humans.
Per això el relat de la Passió es va teixint amb dos fils: el "fil dels fets" i el "fil de la interpretació d'aquests fets des de la fe”.
- Els fets hi són només com a suport
indispensable per a la interpretació.
- La interpretació, amb el suport del fets concrets que s'hi narren, evoca tota la crueltat i tota la injustícia que els Poderosos generen en la Humanitat, provocant milers i milers de víctimes, sovint en nom de Déu o de la Llei. "Nosaltres tenim una Llei, i segons aquesta Llei, aquest home ha de morir" (Joan 19,7).
- La interpretació, amb el suport del fets concrets que s'hi narren, evoca tota la crueltat i tota la injustícia que els Poderosos generen en la Humanitat, provocant milers i milers de víctimes, sovint en nom de Déu o de la Llei. "Nosaltres tenim una Llei, i segons aquesta Llei, aquest home ha de morir" (Joan 19,7).
El "fil de la
interpretació" és el punt més significatiu d’aquests relats. Són
aquests "detalls" de què parlaves tu, Víctor, o aquestes
"distraccions" que comentaves tu, Bet. Tot això vol provocar en el
lector allò mateix que s'afirma explícitament del centurió que va presidir
l'execució de la sentència: "després de veure el que havia passat (detalls), deia: És veritat: aquest
home era innocent" (Lluc 23,47).
Això, que es diu directament de Jesús, s’ha d’entendre de totes les víctimes del Poder. Més encara: vol ser la deslegitimació de tots els qui jutgen, condemnen o maten en nom de Déu (o en nom del que sigui).
Això, que es diu directament de Jesús, s’ha d’entendre de totes les víctimes del Poder. Més encara: vol ser la deslegitimació de tots els qui jutgen, condemnen o maten en nom de Déu (o en nom del que sigui).
Juli
Ho trobo interessant. Llàstima que aquesta deslegitimació, de fet, no serveix per res: els Poderosos continuen jutjant, condemnant i matant. I fins i tot dintre l'Església.
Ho trobo interessant. Llàstima que aquesta deslegitimació, de fet, no serveix per res: els Poderosos continuen jutjant, condemnant i matant. I fins i tot dintre l'Església.
Magda
Ben cert. En l'Església, és una absoluta incoherència. Però aquesta deslegitimació no és només una qüestió jurídica o moral. El relat acaba d'una manera totalment imprevisible: la resurrecció. Avui no ho hem llegit, perquè el Missal ho deixa per a diumenge que ve (Encara que a mi em sembla que no s'hauria de separar mai).
La resurrecció ho canvia tot. La Passió, en Jesús o en qualsevol altra persona, és del tot diferent si inclou o no a la resurrecció.
BetBen cert. En l'Església, és una absoluta incoherència. Però aquesta deslegitimació no és només una qüestió jurídica o moral. El relat acaba d'una manera totalment imprevisible: la resurrecció. Avui no ho hem llegit, perquè el Missal ho deixa per a diumenge que ve (Encara que a mi em sembla que no s'hauria de separar mai).
La resurrecció ho canvia tot. La Passió, en Jesús o en qualsevol altra persona, és del tot diferent si inclou o no a la resurrecció.
Això de la resurrecció resulta encara molt més problemàtic!!!... Proposo de deixar-ho per a la pròxima trobada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada